기업지배구조 개선정책의 효과와 향후 과제 - KDI 한국개발연구원 - 연구 - 보고서
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연구보고서 기업지배구조 개선정책의 효과와 향후 과제 2014.12.31

표지

Series No. 2014-09

연구보고서 기업지배구조 개선정책의 효과와 향후 과제 #기업연구: 조직, 지배구조

2014.12.31

  • KDI
    임원혁
  • 프로필
    김재훈 선임연구위원
  • KDI
    이수일
  • 프로필
    조성익 연구위원
  • 프로필
    양용현 규제연구센터장
  • 프로필
    이화령 플랫폼경제연구팀장
국문요약
본 연구에서는 기업지배구조 개선정책의 효과를 분석함으로써 향후 정책 입안의 실증적 근거를 제공하고자 하였다. 구체적으로 이사회의 독립성과 경영에 대한 규율, 출자총액제한제도와 순환출자금지, 지주회사제도 등 기업지배구조 관련 주요 정책별로 그 효과를 실증분석하였다.

사외이사의 인적 배경 정보와 이사회 안건별 출석 및 의결행위에 관한 자료를 분석한 결과, 이사회에서 반대표를 행사한 사외이사는 연임되지 않을 가능성이 확연히 높아지고, 최고경영자와 사회적 연고관계가 있는 사외이사의 비중이 낮은 기업일수록 기업성과가 불량한 최고경영자가 이듬해에 자리를 보전하지 못할 가능성이 높아지는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 이사회의 사외이사 비중만을 규제하고 최고경영자와 사외이사 간의 사회적 연고관계 등을 고려하지 않는 현 제도하에서는 이사회의 감독기능이 제대로 작동하기 어렵다는 점을 시사한다.

출자총액제한제도의 효과를 분석한 결과, 대규모 기업집단은 출자총액제한제도가 약화된 기간에 계열사 간 출자를 증가시켜 피출자기업의 지배구조 왜곡을 심화시켰고, 피출자기업의 재출자를 늘려 가공자본을 통한 소속회사 지배를 강화했던 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 출자총액제한제도가 재출자를 어렵게 함으로써 지배구조 악화를 방지하는 데 기여하였다는 점을 시사한다. 이와 관련하여 순환출자에 대한 실증분석 결과도 재출자로 인한 가공자본을 억제하는 것이 순환출자금지정책의 목표가 될 수 있다는 점을 함의하고 있다.

지주회사제도의 속성에 관한 분석 결과, 대부분의 경우 지주회사 전환으로 지주회사체제 내에 편입된 기업들의 소유권과 의결권 간의 괴리는 감소한 것으로 나타났다. 또한 지주회사 관련 규제의 합리성을 분석한 결과, 지주회사 강제전환제도나 증손회사에 대한 지분보유 요건 등과 관련하여 일부 개선의 필요성은 있지만 전반적으로 큰 문제는 없는 것으로 파악되었다. 이상의 결과는 지주회사제도의 근간을 흔들지 않는 한 현 제도가 기업지배구조 개선이라는 소기의 목적을 달성하고 있음을 시사한다.
영문요약
Since the economic crisis of 1997, Korea has adopted a number of measures to improve corporate governance, including the introduction of outside directors, restriction on inter-corporate equity investment, and promotion of holding company structure. This study aims to assess the effects of corporate governance measures and draw policy implications.

Chapter 1. A Study of Board Independence and Behavior

Chapter 1 looks at board independence and behavior, using a unique data set that includes information on board meeting items, board composition, individual attendance, voting, and demographic details of outside directors in 100 large listed companies in Korea for 2010-2012. Empirical results show that (1) dissents by outside directors are rare, and ‘friendly’ outside directors who have social ties to CEOs tend to be absent from board meetings; (2) dissenting outside directors face a higher likelihood of being replaced in the next year, whereas the board attendance rate does not affect the risk significantly; and (3) outside director attendance ratio tends to fall when a greater number of supervisory items are presented in the board meeting. The results suggest that friendly board members are not vigilant in monitoring CEOs as they tend to be docile and their absence may be arguably intended to make inside directors pivotal in the board decisions. In addition, the results imply that CEOs may use the board seat to tame outside directors and they have the windows of opportunity to take care of sensitive items without nagging outside directors. These effects would lead to board ineffectiveness even in the presence of a regulation on outside director ratio.

Chapter 2. A Study of Board Independence and the Sensitivity of CEO Turnover to Performance

Chapter 2 analyzes CEO turnover sensitivity to performance and examines whether it differs depending on the degree of board independence. An analysis of CEO tenure in Korean listed firms for 1999-2012 reveals an increasing trend of turnover sensitivity to performance. This implies that boards have become more active in removing underperforming CEOs over the time period. However, an additional empirical analysis suggests that board independence is tainted by social ties between CEOs and outside directors. Using a manually collected, unique data set containing board composition and demographic details about CEOs and board members for 100 large listed companies in Korea for 2010-2012, we find that friendly boards with outside directors having social ties to CEOs tend to retain underperforming CEOs as compared with independent boards. In sum, the results suggest that the regulation on the outside director ratio improves boards’ monitoring but the effect is limited by the presence of prevalent social ties between CEOs and outside directors.

Chapter 3. Effectiveness of Limiting the Total Amount of Inter-Corporate Shareholding

Chapter 3 analyzes whether the policy on limiting the total amount of inter-corporate shareholding achieved its stated objective: improving the ownership structure of large business groups. Empirical results show two results. First, when the regulation on inter-corporate shareholding was weakened, business groups increased within-group intercorporate equity investment, which worsened their ownership structure. Regression results show that the difference between the cash flow right and the voting right of the large shareholder increased in 2002 and in 2007, when the regulation was weakened. Second, business groups reinforced control over their firms by raising immediate equity reinvestment into within-group firms when the regulation was weakened. These results suggest that limiting the total amount of shareholding was effective in inducing good ownership structure by making it difficult to make immediate within-group intercorporate equity reinvestment. This implies that equity reinvestment regulation should be a key to the ownership structure policy. Regulation of circular ownership structure, which was recently introduced, should be aligned with such a principle.

Chapter 4. Desirable Policy on Circular Ownership Structure

Chapter 4 makes policy suggestions on the prohibition of creating or intensifying circular ownership structure, effective July 25, 2014. For this purpose, two objectives of the policy are considered: reducing agency cost and reducing fictitious capital created by immediate intercorporate equity reinvestment.

Agency cost is measured by the difference between (or the ratio of) the cash flow right and the voting right of the large shareholder. Regression results suggest that business groups with a circular ownership structure tend to have a high agency cost, but fail to show that individual firms in the circular ownership structure have a high agency cost. This implies that banning circular ownership structure would have limited effectiveness in reducing agency cost.

The chapter then focuses on reducing the amount of fictitious capital created by immediate equity reinvestment. Circular ownership structure inevitably creates a virtual portion of capital which cannot be used by any firm. Regression results show that the amount of immediate equity reinvestment by a firm is larger when the firm is in circular ownership structure. This implies that banning such structure would help reduce the amount of fictitious capital created by immediate equity reinvestment.

Chapter 5. Effectiveness Analysis and Improvement Measures of the Holding Company System

Chapter 5 empirically analyzes the various properties of the holding company structure of large business groups in Korea and makes policy recommendations on relevant regulations.

First, empirical analyses show that the growth rates of the number of member companies and the amount of fictitious capital in large business groups owning a holding company was significantly lower than those in the comparison group. Also, in most cases, the gap between ownership and control decreased with transition to the holding company system. These empirical findings suggest that policies inducing transition to the holding company system for large business groups can be socially desirable.

Next, the analysis of holding company regulations indicates that the current forced conversion system to a holding company may lead to an unintended effect of severely constraining corporate management activities. Therefore, it may be reasonable to change the policy to give corporate choices to small business groups, which are not the main policy target. The regulation requiring 100% stake in great-grandchild company needs to be mitigated as well. Finally, the measure allowing the retention of financial companies through an intermediate financial holding company is reasonable in the sense that it facilitates the transition of a large business group owning financial companies to the holding company system while maintaining the separation of financial and industrial businesses within the same group.
목차
발간사
총론 및 요약

제1장 이사회 독립성과 행태에 관한 연구 (김재훈⋅이화령)
 제1절 서 론
 제2절 문헌연구
 제3절 사외이사제도 국제비교
 제4절 연구가설
 제5절 자료와 기술통계
 제6절 이사회 구성과 안건 실증분석
 제7절 사외이사와 CEO의 사회적 연고관계와 이사회 활동 및 임기
 제8절 결론 및 정책적 함의
 참고문헌
 부 록

제2장 이사회 독립성과 최고경영자 교체에 관한 연구 (이화령)
 제1절 서 론
 제2절 문헌연구
 제3절 자료와 단순통계
 제4절 이사회 규제와 최고경영자 교체의 성과 민감성 분석
 제5절 최고경영자와 사외이사의 사회적 연고관계와 최고경영자 교체의성과 민감성 분석
 제6절 결론 및 정책적 함의
 참고문헌
 부 록

제3장 출자총액제한제도의 정책효과에 관한 연구 (조성익⋅양용현)
 제1절 서 론
 제2절 출자총액제한제도의 목적과 변천
 제3절 제도 변화가 피출자기업에 미친 영향
 제4절 실증분석
 제5절 결 론
 참고문헌

제4장 순환출자금지의 정책목표에 관한 고찰 (양용현⋅조성익)
 제1절 서 론
 제2절 순환출자금지의 정책목표
 제3절 순환출자금지의 기대효과
 제4절 실증분석
 제5절 결론 및 정책제언
 참고문헌

제5장 지주회사제도의 효과성 분석 및 제도개선 방안 (이수일)
 제1절 서론 및 문제제기
 제2절 지주회사 설립⋅전환 및 규제 현황
 제3절 지주회사제도의 효과성 분석
 제4절 지주회사제도의 규제개선 방안
 제5절 논의의 종합 및 결론
 참고문헌
 부 록

ABSTRACT
관련 자료 ( 12 )
  • 주요 관련자료
  • 같은 주제자료
공공누리

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담당자
윤정애 전문연구원yoon0511@kdi.re.kr 044-550-4450
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