고령화·저성장 환경하에서의 금융정책 방향 - KDI 한국개발연구원 - 연구 - 보고서
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연구보고서 고령화·저성장 환경하에서의 금융정책 방향 2015.09.30

표지

Series No. 2015-01

연구보고서 고령화·저성장 환경하에서의 금융정책 방향 #금융감독 및 정책

2015.09.30

  • 프로필
    남창우 경영부원장
  • KDI
    김종훈
  • 프로필
    오윤해 연구위원
  • 프로필
    구자현 산업ㆍ시장정책연구부장
국문요약
본 연구는 이러한 고령화⋅저성장이라는 사회경제적 조건을 바탕으로 현재 우리나라 금융시스템을 다양한 측면에서 평가하고, 정책적 제언 혹은 정책적 시사점을 찾고자 한다. 먼저, 제2장에서는 고령화에 따른 노후생활의 위험을 관리하기 위한 연금제도에 대해서 논의한다. 특히 경제주체의 동태적 저축행태를 논의하고, 장기투자와 자산운용에 있어서 퇴직연금을 포함한 금융시장 및 정부의 역할에 대하여 설명한다. 또한 고령화 관점에서 노후보장체계의 현황을 파악하고, 현행 연금제도의 한계와 기능에 대한 정책적 시사점을 도출한다. 제3장에서는 우리나라가 직면한 저성장 국면에서 과연 금융시스템의 발전방향이 어떠해야 하는지 논의할 것이다. 먼저, OECD 국가와 우리나라의 금융시장 및 금융산업에 대한 정태적 비교를 수행한 후, 국가별 자료를 이용하여 자본시장 중심의 금융시스템과 은행 중심의 금융시스템 중 어떤 금융시스템이 저성장을 대비할 수 있는지 실증분석할 것이다. 제4장에서는 향후 경제주체의 해외금융자산에 대한 수요증대에 맞추어 우리나라 금융업의 해외진출 현황과 문제점을 진단하고, 해외진출에 따른 국내 금융업의 경쟁력 제고방안을 고찰할 것이다. 마지막으로 제5장에서는 우리나라 고령자를 위한 금융소비자보호방안을 논의한다. 먼저, 고령화⋅저성장 환경에서 고령자에 대한 금융소비자보호가 중요함을 일본 사례와 비교하여 살펴본다. 이후 우리나라의 고령자가 금융투자 의사결정과 금융사기에 취약성을 보이고 있음을 실증분석을 통해 밝히고, 이들에 대한 금융소비자보호를 강화하기 위한 방안을 제시할 것이다.
영문요약
The structural changes in the world economy, including the international division of labor, transboundary movement of production factors coupled with low birth rate trends and population ageing, will likely diminish the growth potential of the Korean economy in the aftermath of the global financial crisis. In particular, the prolonged trends of population aging and slow growth⋅low interest rates can result in fundamental changes in economic agents’ asset allocation decision-making, and have a significant impact on the system-wide risk management of the overall economy as well as individual economic agents. With regards to the life cycle of individual economic agents, population aging could either lead to an increase in the senior population’s savings rate as a result of the prolonged longevity of economic agents or a decrease based on a higher elderly dependency ratio. Nevertheless, these problems will require improvements in the private pension system, and increase the need to protect the interests of senior consumers. In particular, the decline in the labor income replacement rate of the national pension system will necessitate additional pension-related measures and give rise to the need to resolve the problems tied to population aging such as longevity risk, which has yet to be addressed. Accordingly, this study provides policy proposals and implications for Korea’s financial system under the current socioeconomic conditions.

Chapter 2 provides an outline for a desirable pension system, which would alleviate the negative effects of population ageing on economic growth and intergenerational welfare distribution through mandates on social contracts and financial market functions. This chapter looks into the case of Korea’s pension system under the backdrop of an unprecedented onset of population ageing and trending economic stagnation. The Korean system, though nominally multi-pillared and seemingly well-structured, suffers from 1) immaturity characterized by low coverage and declining or insufficient compensation, 2) near-negligence of pension funds and inefficient asset management, and 3) total lack of annuitized payment or income replacement. By identifying the reasons for these shortcomings, this chapter presents a priority list for an overhaul of the Korean pension system and the policy implications for Korea’s financial market, financial firms and the industry. Included are 1) a shift in the public’s pension-awareness policy incentives, 2) structural reform of financial firms’ governance laden with the ‘principal-agent problem’, and 3) resolution of monopolistic or oligopolistic abuse of the financial market. These, in turn, are expected to help accelerate the increasing significance of pension funds and asset managers in the financial market and further strengthen financial globalization as well as expand the scope of financial innovation on diversification and longer-term investment strategies.

Chapter 3 argues that the direction of the development of the financial system into a bank-based system or market-based system is vital for the Korean economy to overcome an aging society and low growth trap. Based on empirical results, chapter 3 concludes that a market-based system will help the Korean economy maintain continuous growth. Moreover, it suggests that the banking industry could sustain growth while its corporate governance and profitability improve as the Korean capital market develops. Therefore, regulatory authorities are necessary to restore the sustainability of Korea’s economic growth by revising the regulations for the capital market. Also, the government must deregulate the financial industry to enable financial institutions to focus on high value-added services and develop new financial products.

Chapter 4 proposes that the financial industry should provide diverse and professional financial services in response to the increase in foreign investment demand by companies and individuals. Furthermore, the financial industry should seek international competitiveness to step up from its supporting role of merely providing finance to the real economy to becoming a full-fledged growth engine. For this reason, regulations on foreign exchange transactions in the domestic financial sector must be eased and management tenures, for example that of CEOs in the industry, should be extended to promote overseas expansion based on a long-term vision. In addition, monitoring of overseas investment should be intensified to protect individual investors as the issue of asymmetric information is more serious compared to that for domestic investment.

The fifth and final chapter discusses the necessity of protection for senior financial consumers. Generally, retail clients distinctly differ from professional clients as they have limited information on financial products. Thus, they are assumed to be protected from damages from improper sales or financial fraud. Elderly consumers are especially vulnerable in terms of financial illiteracy and poor investment decision-making. Chapter 5 reveals that elderly consumers are more likely to hold larger financial assets and risky assets during times of low economic growth; reflecting on the case of Japan. Consequently, the financial comsumer protection of elderly consumers should be further emphasized in an era of population aging and low economic growth.

Additionally, empirical analysis is conducted to examine whether senior Koreans are vulnerable to improper sales of fund products and voice phishing scams based on the Korean Financial Investors Protection Foundation’s “2013 Fund Industry Survey.” According to the analysis, those in their 50s and 60s do not have the basic knowledge and are unfamiliar with the terminology for fund products compared to investors in their 40s. Moreover, the probability of voice phishing calls increases in line with the rise in age. According to a press release by the Financial Supervisory Service, the number of senior customer disputes has increased in life insurance and stock products. Additionally, the number senior Koreans who report damages from phishing scams has also risen in recent years. To protect older financial consumers more effectively, off-line financial education on elderly investors should be expanded. Moreover, criteria for sellers’ suitability duty should be clearly established. The process of ex-post dispute resolution should be also improved.
목차
발간사
요 약

제1장 서 론
 참고문헌

제2장 노후생활 위험 대비를 위한 연금제도 설계
 제1절 서 론
 제2절 생애주기소비와 동태적 저축에 있어 연금제도의 역할
 제3절 고령화의 관점에서 본 현행 연금시스템의 문제점
 제4절 고령화시대를 대비한 연금제도 개선 정책과제
 제5절 결 어
 참고문헌

제3장 경제성장을 위한 금융시스템의 발전방향
 제1절 서 론
 제2절 이론적 배경
 제3절 국내 금융산업의 현황 및 국가별 비교
 제4절 실증분석
 제5절 결론 및 정책적 제언
 참고문헌
 부 록

제4장 금융의 해외진출과 금융서비스 경쟁력 강화
 제1절 서론
 제2절 고령화⋅저성장에 따른 경제환경 변화
 제3절 국내 금융자산 및 금융업 현황
 제4절 자본의 해외투자 증가와 금융업의 해외진출
 제5절 금융의 해외진출과 금융업 경쟁력 제고방안
 제6절 결론
 참고문헌

제5장 고령자에 대한 금융소비자 보호의 강화
 제1절 서 론
 제2절 고령화⋅저성장 환경과 고령자에 대한 금융소비자 보호의 강화
 제3절 고령투자자와 불완전판매의 위험
 제4절 고령자의 금융사기 피해
 제5절 고령 금융소비자 보호를 위한 정책 사례
 제6절 결론: 요약 및 정책방향
 참고문헌

제6장 결 론

ABSTRACT
관련 자료 ( 9 )
  • 주요 관련자료
  • 같은 주제자료
공공누리

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담당자
윤정애 전문연구원yoon0511@kdi.re.kr 044-550-4450
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